söndag 29 september 2013

Ilskan

När mamman berättar att fadern sett på dokumentären om CCR på SVT och nu oroar sig för att folk ska tro att hans döttrar är lesbiska blir jag så arg att tårarna sprutar. Äckliga jävla skit-värld!

Jag kan inte säga att jag gillade dokumentären. Det är förstås bra att Roller Derby visas, men jag tycker inte om att det blir så mycket lull-lull bara för att det handlar om kvinnor och att det som visas är alla fördomar som finns om Roller Derby, varför inte visa saker som ingen vet istället för att förstärka fördomarna. Hade det handlat om ett herrfotbollslag tror jag att det hade visats mer av hur hårt det tränas, det hade handlat om skador och mat. Inom Roller Derby finns också skador och en evig hunger. Tjejerna i CCR tränar hela fem gånger i veckan, fokusera på det istället. Fokusera på skador och vad folk äter och hur de tränar istället för vad de har för sexuell läggning, det är helt ointressant för sporten. Det är klart att det är många av tjejerna som är lesbiska, men vad spelar det för roll? Det finns flator och bögar inom andra idrotter också.

Stockhom Roller Derby har EN fast träningstid i veckan till förfogande för tillfället. Det kämpas en massa för att hitta träningslokaler som funkar, det spelar ingen roll då om man gillar killar eller tjejer och har en massa piercings i ansiktet, det är inte det fokus ligger på. Fokus ligger på att ha roligt och kunna få träningstider så att lagen och sporten kan utvecklas.

Jag kanske är totalt dum i huvudet som inte gillar dokumentären, men jag vill ändra bilden av Roller Derby, det är därför jag inte överger sporten. Jag vill att Roller Derby ska bli större och tas på allvar. Det är en seriös sport. Jag tror tyvärr att dokumentären om CCR får fler människor att fnysa åt Roller Derby än vad det får folk att bli intresserade. Det är synd. Väldigt synd. 

4 kommentarer:

Clara sa...

Har inte sett dokun men det var ett väldigt bra inlägg!

Limpy sa...

Tack Clara!

Johanna | Tillvaron.se sa...

Har inte heller sett, men förstår utifrån din text och de små reklamsnuttar jag sett var fokus låg. Och mycket bra rutet Limp! Sånt där "media får bestämma hur saker och ting ska se ut" blir jag tokig av!

Limpy sa...

Tack Johanna!