lördag 8 mars 2014

En fundering bara

Det kanske låter som att jag är jättekritisk, men jag funderar bara väldigt mycket just nu, på hur jag ska förändra världen och sånt och jag har många idéer som innefattar allt möjligt och ibland tänker jag att jag ska bli Sverigedemokrat och liksom förvandla dem inifrån till ett feministiskt och snällt parti. Bli kompis med Jimmie Åkesson och få hans ögon att sluta stirra på det där viset. Men idag funderar jag på det här med att jag hörde att Fi är det mest jämställda partiet och att det är typ en massa massa kvinnor i partiet och då är det väl inte jämställt? Eller? Hur mäter man jämställdhet egentligen? Tacksam för svar.

2 kommentarer:

Katrin sa...

det kan mätas på olika sätt. Det finns något som kallas "numrerisk jämställdhet" och då mäter man just antalet män v.s. antalet kvinnor. Man får en jämställdhet i antal alltså.

Men så går det att mätas på andra sätt. Men då måste man titta på del-nivå och göra analyser av olika fenomen. som i till exempel inflytande, eller beslutsfattande, eller ansvarsfördelning. Sen kan man ju också mäta en subjektiv jämställdhet: om huruvida enskilda individer upplever sig jämställda/ att det är jämställt.

Så det är inte helt lätt det där alltså. Men jag tänker att numerisk jämställdhet kan vara bra i stora organisationer, t.ex. på golvet på volvo. Det är bra om det är lika många kvinnor som män. Men för att verkligen nå en vettig jämställdhet så behöver det finnas värderingar i strukturen som inte bara handlar om antal, utan om hur de män och kvinnor som finns i en organisation ska kunna dela samma ansvar och samma rättigheter.

För om det är lika många av könen, men männen får större inflytande över beslut, då är det ju ganska ointressant huruvida det sitter lika många kvinnor där som män, men inte har något inflytande.

Aja, lite rörigt. Men så är det nog med jämställdhet. Puss!

Limpy sa...

Tack Katrin!