fredag 28 mars 2014

Pissa, pissa på, pissa på AIK!

Jag vet inte varför, eller det kanske jag gör, men det finns inget som jag förknippar så mycket med kvinnohat som jag gör med AIK. Det hela kan bero på att när AIK kom till Leksand när jag var ett barn för att spela hockeymatch så blev världen helt plötsligt mycket mindre. Vi fick inte gå runt runt runt inne i isstadion för ett galler sattes upp eftersom personerna som höll på AIK behövde vaktas så att de inte skulle göra något dumt. AIK-supportrarna bestod av arga män som inte verkade bry sig om något annat än sitt lag. Det skulle kunna gå över lik för sitt lag, sparka, slåss, förstöra, såra, skrämma.

På gymnasiet blev min vän och jag kallade för horor en gång av en kille med AIK-keps. Jag blir fortfarande arg när jag tänker på det och därför är alla klistermärken och affischer som tapetserats i Sumpan och säkert resten av staden så provocerande att jag funderar på om jag på vägen hem från jobbet idag kanske måste göra något åt det hela. Om jag vågar. Vilket jag önskar att jag gör. Om så bara river ner ett av de där fula klistermärkena.

5 kommentarer:

Maria sa...

Jag tror att AIK satsar jättemycket på sitt jämställdhetsarbete, men jag är inte så insatt. Jag får be Björn berätta mer sen, så slipper du gå runt och hata alla miljoners miljoners klistermärken som sitter uppe just nu.

Limpy sa...

Tack Maria!

Björn sa...

Hej Limpy!
Det är jättetråkigt att du har en sån negativ bild av AIK. Det har du nog gemensamt med en väldigt stor del av befolkningen.
Men innan jag går in på det som Maria nämner ovan så vill jag poängtera att AIK är Sveriges största klubb, man räknar med att ca 400.000 personer i Sverige håller på AIK. Det är alltså väldigt många olika personer inom den gruppen. T.ex. kan man nämna olika kända personer som Adam Tensta, Linda Pira, Agneta Sjödin, Mikael Persbrandt, Mona Sahlin, Gustav Fridolin, Ola Rapace för att bara nämna några. En väldigt blandad skara. Precis som det ser ut på läktarna. Det du upplevt är inte att förringa. Män i stora grupper med alkohol i kroppen kan vara en rätt obehaglig upplevelse. Under 90-talet så betedde sig Black Army ganska svinigt på sina resor. Fortfarande finns det drägg som åker på resor till andra orter för att se AIK men det finns också väldigt många som inte är drägg. Precis som i vanliga samhället.

Det som Maria nämner- AIK har som första och enda klubb ett projekt som handlar om just jämställdhet. Detta projekt är väl etablerat inom ledning och supportrar. Till och med de mest hårdföra supportrarna i huligankretsar hyllar detta som ett viktigt projekt. Projektet Fotboll för alla som drivs av Sofia Karlsson syftar till att utbilda ungdomsspelare och framför allt ledare i jämställdhetsarbete och förmå ledare att se alla och att bejaka olikheter. Projektet tar fram utbildningsmaterial och filmer som visar olika situationer, hur en pappa ställer krav på sin son och säger åt sin dotter att gå ut och ha roligt (bägge på fotbollsplan), om homofobi, om rasism.
Du kan lyssna på intervjun med Sofia här: http://www.radiorasunda.se/2014/03/13/episod-30-manualen/
Eller läsa en lite äldre skriftlig intervju här: http://www.radiorasunda.se/2013/12/17/vi-ar-jamstallda-aik/

AIK har sedan länge utrotat rasism från läktarna men homofobi är lite svårare. Dock går AIK i Pride officiellt varje år sedan ett antal år tillbaka, sist som enda idrottsförening.

Supportergrupperingarna/supporterföreningarna är mer integrerade än någon annan plats i samhället. Där umgås killar från Östermalm med killar från Tensta på lika villkor. Det är engagemanget i AIK som är det viktiga. Jag tror att samhället har mycket att lära av det som sker i och kring AIK. Vi har en ordförande vars ledord är inkludera. Syftet är att istället för att ta avstånd från människor så inkluderar man människor. Och i just Allmänna Idrottsklubben så är alla välkomna.

Det är inte bara vi i AIK som säger att det är så här. Även från annat håll i fotbollssverige så framhåller man AIK:s läktare som ett föredöme gällande integration.

Jag tycker att det är synd att du dömer ut en hel idrottsförening med 18.000 medlemmar och 400.000 supportrar efter dessa händelser. Jag tycker att du ska ta dig tid att gå på en fotbollsmatch på nationalarenan när AIK spelar för att se hur det verkligen är. Det kan vara hetsigt och hotfullt, mot motståndarlaget. Men samtidigt så är det år efter år familjeläktarens årskort som säljs slut först. Märkligt va?

Däremot den klubben du nämner - Leksand, där har man seriösa problem. Men det är inte det detta handlar om.

Hör gärna av dig om du vill veta mer eller ställa frågor på bjorn@radiorasunda.se eller @bjornenjebo på twitter.

Limpy sa...

Tack Björn för att du tar dig tid att svara mig. Det hela låter mycket intressant och att jag känner som jag gör kanske sitter i något helt annat än just AIK egentligen. AIK har fått ikläda sig rollen som det som exkluderar trots att jag egentligen inte vet något om det. Jag lovar att försöka tänka om. Tack och trevlig helg!

Björn sa...

Och snälla plocka inte ner klistermärkena. Jag jobbar hårt varje dag för att sätta upp nya som nån djurgårdare sliter ner. :)

Kolla in den här - Typisk AIK-läktare http://instagram.com/p/mFhvGnmH52/