lördag 19 april 2014

7. Här är en lista på fem av mina främsta feministiska förebilder

Jonas Gardell - vet inte ens om Jonas är feminist, men han har varit viktig för att få mig att förstå att alla är lika inför gud, eller nåt.
Sonja Jönses - vikarierande syslöjdsfröken på låg- och mellanstadiet. Så vass. Så rädda alla var för henne. Jag älskade henne. Älskar. Måste skicka vykort och tacka om hon fortfarande är vid liv. Tror det, hoppas det.
Lena Törneman - Min klasskamrat som kom till oss i tvåan på gymnasiet och stack ut. Så tuff och snygg. Hockeybögarna hatade henne, jag älskar henne för att hon skavde på dem genom att vara snygg men helt ointresserad av dem.
Spice Girls - Alltså, du får säga vad du vill om Spice Girls, men de lyfte liksom upp girl powern i media och gjorde mig lycklig.
Bengt "Fisken" Ohlson - Idrottslärare på högstadiet och gymnasiet. Fisken var under en period tränare för damlandslaget i hockey och jag vet inte om det var därför han såg oss tjejer under idrottslektionerna och behandlade oss som jämlikar, det var fantastiskt, det hade aldrig hänt förut. Jag längtade efter idrottslektionerna med Fisken.

Inga kommentarer: