onsdag 29 juli 2015

Den stora brödätardagen

Redan när vi åkte ut på landet bestämde vi oss för att en dag äta mackor till middag. Är det semester så är det. Samtidigt lyssnade vi på Joe Rogans podcast som hade besök av Ronda Patrick. Säga vad man vill om Joe Rogan, ni vet han som var programledare för Fear Factor för en massa år sedan, men han kan snacka med inlevelse och trots att det blir en hel del saker som osar av sexism och rasism så säger han ibland vettiga saker och speciellt intressant blir det när Ronda Patrick är på besök. Hon är någon sorts professor som håller sig uppdaterad kring alla kroppens funktioner, hur vi bör äta och leva för att bli tusen år gamla typ. Jag sväljer inte allt hon säger, men det är intressant. Nu pratade hon mycket om hur bra det är att ha en välmående mage, att en dålig mage påverkar en psykiskt och kan leda till depression bland mycket annat.

Ja, och så hade vi vår brödätardag, jag blev helt apatisk redan efter lunch där jag pillade i mig några bitar baguette till grillspetten. Trodde det var för att jag sovit för mycket, gått fullkomligt in i semestermode osv. När vi gick ut i skogen för att leta svamp ville jag hela tiden lägga mig ner och sova i mossan. Sen började Fluffan undra vad det var för fel på mig. Jag var så låg men märkte det inte själv. Fluffan försökte  klappa och pussa på mig, men jag ville bara att han skulle lämna mig ifred. När Fluffan för tionde gången frågat mig varför jag verkade så deppig och jag svarat att jag inte alls var deppig, för jag kände mig inte deppig, bara oentusiastisk och trött, kom jag att tänka på vad Ronda hade pratat om, och det är så klart inte helt säkert att det var brödet som sänkte mig så totalt, men det finns en möjlighet. Under natten var magen som en hård boll full av gas, jag låg vaken och masserade den och vred och vände. Vill göra nummer två, men det var helt stopp.

Idag har jag mått mycket bättre. Har varit på brödet igen, men har även ätit mer annan mat så att inte det bara ska bli deg i magen. Så länge det finns bröd så äter jag det, för det smakar gott.

Jag är inte glutenintolerant, jag har IBS. Jag reagerar på precis samma sätt om jag äter pasta, men pasta är inte alls lika gott som bröd. När det där fina brödet är slut kommer det dröja mycket lång tid innan jag får för mig att äta en middag bestående av olika sorters fantastiska mackor(svampmacka, leverpastejsmacka, rostbiffsmacka). Det smakar gott, men det är inte värt det. Jag har fortfarande inte fått göra ett ordentligt toabesök.

Inga kommentarer: