torsdag 9 juli 2015

Filmiskt seglaräventyr

Vi har semester. Jag har så mycket semester att jag slutat brodera, slutat spela Candy Crush, slutat leta replokal till mitt trumset, men tydligen inte så mycket semester att jag slutat tänka en massa på jobbet. Jag väntar på att få höra om jag blir befordrad eller ej. Befordringen handlar egentligen mest om en ny titel och en något litet högre lön. Det borde inte vara så himla viktigt, men det är tydligen det. För blir det ingen ny titel är det något som är fel på mig, då gör jag saker fel på jobbet och då kanske jag inte ska vara kvar på mitt nuvarande jobb. Det kan vara så att jag är alldeles för besvärlig och får jag inte vara besvärlig och ifrågasättande så borde jag söka mig till något annat, det förstår ju vemsomhelst. Frågan är bara var jag ska söka mig, jag kanske inte behövs någonstans och då kan jag ju lika gärna gå i pension.

Jag gick på semester redan den 1:a juli då när värmen slog till som värst, så som min faster säger: Gud är god mot de sina. Tror inte att varken faster eller jag tror på någon gud, men tanken är fin. Jag åkte till Bingsjöstämman med moster och mor och brände min rygg så att den numera har ett stort vitt kors mitt på, vet inte hur jag tänkte med det där med sol mitt ute på en fårbetad äng. Bingsjö var såklart fantastiskt, men litegrann som en festival där det är scener i varje hörn och man är tvungen att välja vilken scen man vill gå till för att kolla. Jag körde bilen till och från Bingsjö och dagen efter till och från Orsa när vi skjutsade hem mostern och har därför(jag tror att det är därför) fått en överansträngd höger handled. Mycket skumt, men jag kör ju så sällan bil.

När jag kom tillbaka till stan hade även Fluffan gått på semester så vi for ut på landet för att ta segelbåten ut på en tur. Fille fick också följa med. Vi ägnade lördagen åt att göra iordning båten och badade för att på söndagen ge oss iväg. Nio skulle vi ge oss iväg, klockan 11 startade motorn som skulle ta oss förbi alla de små segelskoledeltagare som låg precis utanför bryggan och guppade fram i vinden. Allt gick bra och seglen åkte upp och jag blev helt tagen av lycka och härlighet och tänkte på min far och farfar som alltid varit ute på sjön och fiskat mängder. Farmor var nog väldigt ensam med sina sju ungar eftersom farfar alltid skulle vara ute och fiska året runt och nu är far likadan, är han inte ute på jobb eller jakt så fiskar han. Det var fantiskt att vara ute på sjön och i luften och naturen.

Första kvällen la vi till i en naturhamn, vi försökte lägga till på ett ställe, men när jag skulle hoppa iland såg jag hur botten kom närmare så jag skakade av rädsla att vi höll på att ha sönder båten. Fille fick agera hoppiland-kalle på nästa ställe och där gick det mycket bättre och klippan stupade rakt ner i mörkret så det var inga problem alls. Vi fick en fin kväll på en okänd liten ö full med smultron. Vi vaknade på morgonen av att båten skrapade i nåt så vi kastade oss upp, gjorde loss och åkte in till Fejan. På Fejan tog vi det lugnt och låg i båten och lyssnade på regnet som drog in. När det sprack upp igen gick vi till krogen och åt en fantastiskt god middag och bestämde oss för att fara hemåt dagen därpå.

Efter frukost i båten drog vi ut på havet igen där det blåste betydligt mer än dagarna innan. Vi drog upp seglet medan en färja syntes i farleden och jag hann precis sätta mig ner när det sa RITSCH i seglet och jag fick kasta mig upp igen för att försöka få ner och fast seglet igen medan båten guppade okontrollerat i vågorna och jag tänkte att nu kommer nog den där sjösjukan. Fille och jag kämpade i vinden med att få fast seglet medan Fluffan försökte styra båten bort från den stora färjan i farleden. Fluffan tog beslutet att vi skulle återvända till Fejan och alla var tacksamma för det. Vi tog en till natt på Fejan med tillhörande kväll på krogen och tog oss hem direkt på morgonen igår kväll. Vinden var snäll mot oss och med bara förseglet kom vi upp i nästan 4 knop. Det regnade förstås, men det gjorde ingenting. Jag njöt. Blöt och lycklig kom jag iland och vi for hem till Annedal och vattnade blommorna.

Vi får se om det blir mer seglande under semestern eftersom vi nu behöver ett nytt segel, eller ett lagat segel, men jag hoppas verkligen att det löser sig på något sätt. Att segla ska tydligen vara ett test av Fluffans och mitt förhållande, det säger alla vuxna, men det tycks inte alls vara några problem. Jag är ju en quick learner av rang och Fluffan är en god och bestämd pedagog.

Idag åker vi till Dalarna och på lördag är det bröllop i Orsa. Min kusinpräst ska viga sin lillebror i Skattungbyns kyrka och jag tycker att det ska bli spännande. Jag tycker även att bordsplacering är spännande.

Nästa vecka åker Fluffan till Belgien så då får jag vara ensam hemma i fyra dagar, det ska också bli spännande. Jag har aldrig varit ensam hemma så länge. Planerar att turista i Stockholm på egen hand eller kanske med systern. Eller bygga ett bo i soffan och spela datorspel på Fluffans dator.

Inga kommentarer: