söndag 10 januari 2016

Att fylla 34 år

Vaknar klockan fem. Trött men kissnödig. Kissar. Försöker somna om. Blir bara piggare, inte för att det är födelsedag utan för att jobbet börjar snurra i huvudet. Kommer på en massa bra saker jag ska göra under dagen. Blir liksom exalterad över alla monotona uppgifter jag ska fördriva dagen med. Går upp och kissar igen. Funderar på om jag ska ta en dusch och lägga mig igen så är det klart. Tänker att du borde vakna snart så jag går och lägger mig igen. Funderar på hur arg du kommer bli om jag står i duschen när du vaknar. Inser att det är en dålig idé för att få till en bra födelsedag. Tänker att jag ändå verkligen vill duscha precis just nu och det är ju min födelsedag så jag borde få göra som jag vill. Bestämmer mig för att duscha. Tittar inte på klockan, tänker att det borde gå skitfort. Önskar att jag övertalat dig att strunta födelsedagsfirandet. Kommer ut ur duschen och möts av din besvikelse. En besvikelse som dumförklarar mig som inte kan ligga kvar i sängen när du ställt klockan på din sista semesterdag. Jag ruttnar inombords. Det är min födelsedag. Gråter. Dricker te och gråter. Öppnar presenter och gråter. Går till jobbet och gråter. Mamma ringer och sjunger för mig och när hon hör att jag gråter gråter hon för att jag gråter. Får en kram av Malin på jobbet och så skrattar jag åt att det är min 34e födelsedag men att det fortfarande ändå är så jävla viktigt att det världens bästa dag.

Försöker skriva ihop ett långt mail till Fluffan och vara så saklig som möjligt, men är så arg så jag struntar i att skicka det. Vid lunch skickar Fluffan sms där han säger förlåt för att han förstört min födelsedag. Jag känner mig lättare. Väntar minst två timmar innan jag svarar att det är tur att det är några timmar kvar av födelsedagen så att vi kan försöka göra den oförstörd.

Efter jobbet möter jag Fluffan utanför en restaurang i stan och jag har nog aldrig sett honom så uppriktigt glad att se mig någonsin förut. Jag fattar att han har fattat att han har gått för långt den här gången med sitt morgonhumör. Han har tänkt hela dagen och presenterar glatt att vi kan flytta till landet och göra ditten och datten och han är helt plötsligt helt och hållet på min sida. Helt förvandlad.

Vi lyckas nästan göra födelsedagen oförstörd.

Inga kommentarer: