lördag 14 januari 2017

Men vad vill du då?!

Det handlar inte om att veta vad jag vill. Det handlar om att komma fram till vad som är viktigt och utifrån det ta beslut. Tycker jag t.ex att hälsa är viktigt så kommer jag att gå och träna. Tycker jag att familjen är viktig så kommer jag att ta andra beslut där familjen kommer i första hand.

Just nu kommer jag inte ens fram till vad som är viktigt. Jag tycker lite av allt är viktigt. Jag kanske får börja bakifrån. Börja med att stryka sånt som inte är viktigt och på så sätt komma fram till vad som är viktigast.

Eller åt andra hållet. Skriva upp några små saker som just nu känns livgivande och på så sätt kanske komma fram till vad som är viktigt och kul.
- krukväxter
- vänner
- ljus
- värme
- lugn

Jag tror att det är hälsan som är det viktigaste just nu, men jag är kluven inför vad som är hälsa. Det kan vara så mycket och jag känner en press från samhället att hälsa ska handla om att träna hårt och äta "nyttigt". Men jag blir stressad av att skynda mig till träningen efter jobbet och då är det litegrann som att jag lika gärna kunde låta bli. För allt det negativa innan slår liksom ut det positiva under och efter träningen? Låter det här bara som en dålig ursäkt nu? Det kanske är det. Men jag gillar att träna. Jag gillar det. Inte för att jag borde utan för att jag gör det. Men jag gillar inte stressen. Jag tränar mest för psykets skull, litegrann för det fysiska, för att inte få inte ont i kroppen, men jag struntar i det där med att bli stark eller snygg, jag vill bara inte få ont någonstans för att kroppen är så svag eller stel att den inte orkar bära mig. Så den där stressen pajjar både för mitt psyke och min kropp.

Då är tanken helt enkelt att skapa förutsättningar för att kunna träna utan att känna den där stressen. Just nu lutar det åt att flytta så att träningen ligger någonstans mellan jobbet och hemmet.

Det låter ju skittråkigt att tycka att träning och hälsa är det viktigaste. Vad är det viktigaste för dig? Vad tycker normen är viktigast? Omtyckta personer, de sätter vänner först va?

Inga kommentarer: